joi, 14 iunie 2012

Adele Enersen – colajul realist şi visele unui copil abia născut

Ce poţi face cînd abia ai devenit mamă, eşti în concediu de maternitate şi te plictiseşti îngrozitor doar să schimbi scutece şi să alăptezi? Ei bine, poţi face multe lucruri. Mai ales creative. Dacă vrei, binenţeles. O tînără mămică din Helsinki, Finlanda, a găsit o modalitate superbă de a învinge plictiseala şi de a crea ceva unic. Este vorba despre Adele Enersen, fotograf , care şi-a folosit fetiţa abia născută, Mila, într-o serie de colaje realiste, cum le numesc eu. Pentru că, cum altfel s-a putea numi colarea hănuţelor, scutecelor, eşarfelor şi altor materiale folosite la îngrijirea copilului pentru a obţine nişte imagini extraordinare, adevărate tablouri pline de umor şi frumuseţe. Tînăra mămică a reuşit astfel să creeaze lumi de vis în jurul copilul ei adormit, apoi le-a fotografiat. Fotografiile înfăţişează ce şi-a imaginat Adele Enersen  că ar putea visa fetiţa ei în timp ce doarme. Dar să vedem ce spune artista despre ea într-un material preluat de pe pagina ei de faccebook.


Adele Enersen (alias mama lui Mila)

M-am născut în 1978 în Kuopio, un oraş în estul Finlandei, iar în prezent locuiesc în Helsinki. Sînt fiica unui profesor de şcoală şi director, şi poate din acest motiv am învăţat să citesc de la o vîrstă foarte fragedă. Citeam multe cărţi cu poveşti pentru a scăpa, poate, din asprimea realităţii. Ca fetiţă spuneam aşadar mereu poveşti, mai ales pentru mine. Am şi desenat o vreme inventînd chiar nişte basme despre prinţese şi Pixies, sora mea mai mare. Ea a devenit un personaj în una dintre poveştile mele, precum şi un băieţel pe nume "Pottali", care făcea mereu ceva nebunesc. De fapt, ca să fiu sinceră, pe acest băieţel l-a inventat sora mea mai mare, doar ca să mă ţină ocupată în timp ce stăteam pe oliţă. Eram o fetiţă nerăbdătoare, atunci (dar şi acum), care voia să facă şi altceva în afară de a sta pe oliţă.

Eu nu sînt un fotograf profesionist, dar am urmat o şcoală de artă şi am absolvit, de asemenea, un liceu de artă. Am avut de ales între sculptură şi fotografie, şi ghici ce? Eu am ales sculptura! Însă mă consider mai mult de un povestitor, iar aparatul de fotografiat este doar unul dintre instrumentele pe care le folosesc cînd îmi creez ideile. Îmi place foarte mult să şi scriu şicreez ceva cînd îmi vin idei. De altfel, scrisul a fost întotdeauna o parte importantă din viaţa mea. Sînt jurnalist independent din 2004 şi copywriter de publicitate de succes în ultimii 5 ani. Şi, la fel ca aproape toţi copywriteri, aveam un vis prostesc despre cărţile pe care aş putea să le scriu (mii şi mii de cuvinte interesante, fascinante, frumoase!). Pe lîngă identitatea mea secretă de super-erou mamă, lucrez ca designer de concept şi copywriter. Lucrez în limba finlandeză, dar îmi placescriu în limba engleză, de asemenea. După ce am născut
-o pe Mila, am intrat în concediu de maternitate.





 









Deci ... aşa a început creativitatea mea legată de Mila. La început nu am avut nici o idee despre ce s-ar putea întîmpla cînd am postat fotografiile mele pentru copii pe un blog pe care l-am creat atunci:  www.milasdaydreams.blogspot.com. În prima imagine postată am creat o lume în care Mila se joacă cu prietenii ei într-o pădure mică realiyat[ din perne şi pături. Apoi am creat alte poveşti, iar o dată, în timp ce împătuream rufele Milei abia spălate, am avut o altă viziune despre ceea ce Mila ar fi putut visa în somn. Apoi viziunile au venit din ce în ce mai multe, chiar în timp ce găteam cina sau făceam altceva ...














 
Iniţial, blogul pe care postam fotografiile a fost dedicat prietenilor şi familiei. Însă lucrările mele au atras sute de mii de vizitatori din toată lumea (200.000 de vizitatori zilnic). Interesul pentru fotografiile mele a fost copleşitor. Acum mă simt foarte fericită că ele pot aduce puţină fericire şi bucurie la ziua cuiva. Apoi mi-a venit ideea să scriu o carte despre reveriile lui Mila, carte care a fost publicată de Balzer & Bray HarperCollins, pe 4 ianuarie 2012. M-am gîndit astfel că, în timp ce cream visele fiicei mele, ele au devenit şi propria mea realitate.









Ma multe pe: http://www.milasdaydreams.blogspot.ro/



În căutările mele pe internet am adunat, de-a lungul anilor multe chestii interesante. Postînd informaţii despre Adele Enersen mi-am adus aminte că am mai vazut astfel de lucrări pe internet. Se pare aşadar că Adele a fost inspirată de un fotograf german pe care îl prezint mai jos.



În lumile lui Jan von Holleben

"Am condus o dată lumi. Nu doar una, ci multe. Le-am condus cu oglinzi şi lentile. Le-am condus în timp cu lumină şi umbră. Uneori, am condus cu un truc al ochiului. Prin camera meaa luat formă un întregu cosmos şi în fiecare lume părea să funcţioneze o logică nefamiliară, ca un fel de ceas magic", spune despre creaţia sa.


Jan von Holleben s-a născut în 1977 în Köln, Germania şi a trăit cea mai mare din copilăria şi tinereţea sa într-o legătură puternică cu arta fotografică şi sub influenţa părinţilor săi, un cineast şi terapeut copil . La vîrsta de 13 ani, Jan von Holleben a urmat cariera tatălui său, fotografia, alegînd un aparat de fotografiat din colecţia tatălui său şi experimentînd tot felul de "trucuri magice. După ce şi-a continuat studiile în educarea copiilor cu dizabilităţi la Hochschule Pädagogische din Freiburg, sa mutat la Londra, unde a obţinut o diplomă în teoria şi istoria fotografiei, la Institutul de Artă şi Design Surrey şi a lucrat ca editor de imagine, art director şi director de fotografie. El a pus rapid în funcţiune două ateliere fotografice: unul tînăr şi unul de debutanţi în fotografie prin care a interacţionat cu copiii şi tinerii dornici să cunoască din tainele artei fotografice. Lucrările lui Jan von Holleben au ca bază “homo ludens", adică omul care învaţă prin joc şi este în sine construit de o integrare ludică a teoriei pedagogice.

Jan von Holleben şi-a inclus în opera sa propriile experienţe personale de joc, dar şi amintirile din copilărie. Iar colaboratorii lui preferaţi sînt ​​prietenii săi, precum şi orice piraţi, zîne, dragoni, sau alte personaje din basme. Jan von Holleben a expus pe plan internaţional, operele sale fiind publicate pe scară largă în întreaga lume.


























 http://www.janvonholleben.com/?page_id=3953

Niciun comentariu:

A ntonim la a nonim        „A ntonim la a nonim” este un proiect al artistei Carmen Maftei care își propune să releve o altă perspe...