vineri, 19 octombrie 2012

Sculpturi magice în cărţi şi hîrtie

Alexander Korzer-Robinson şi colajele sale magice din cărţi 

Originar din Leipzig, Germania, Alexander Korzer-Robinson, un artist de 38 de ani, a avut deja foarte multe lucrări expuse în Anglia, Elveţia şi America. Munca sa artistică constă în tăierea ilustraţilor din romanele victoriene şi din cărţile de istorie şi a le îmbina în aşa fel încît să creeze colaje magice într-o sculptură uimitoare. Pentru sculpturile sale în cărţi, Alexander Korzer-Robinson foloseşte, în principal, volume de enciclopedie cu multe pagini, vechi de 100 de ani, pe care şi le procură de la anticariate. Realizarea unei alte poveşti decît ce este în cartea pe care o sculptează este cea mai mare provocare pentru acest artist. El a ales cărţile pentru a sculpta în ele colaje deoarece încearcă să reinterpreteze utilizarea acestora pentru un scop utilitar artistic nou.


Procesul de realizare a unui colaj carte este foarte precis şi necesită mult timp pentru tăiere. El decupează pagină după pagină eliminînd ilustraţii din carte sau bucăţi de ilustraţii. Întregul proces este condus de un amestec de planificare şi noroc, după cum spune artistul. Însă din colajele sale uimitoare se desprinde un ton blînd, nostalgic. Artistul leagă alegerile sale artistice de actul de a ne reaminti, dar şi de modul în care amintirile sînt construite.







"La sfîrşit, cărţile sînt sigilate în jurul decupajelor astfel încît acestea să nu mai poată fi deschise şi sînt menite să fie fie agăţate pe perete sau pot sta pe o mobilă, ca un obiect de artă. Scopul meu este de a ilustra  propriul nostru trecut cu fragmente din această realitate într-un proces care face parte din peisajul nostru interior. Astfel, o enciclopedie poate deveni o fereastră într-o lume alternativă. Aceste cărţi, după ce au fost deposedate de valoarea lor utilitară de trecerea timpului, le recîştig pentru nou scop. Ele nu mai sînt instrumente pentru a afla mai multe despre lume, ci mai degrabă un mijloc de a obţine o perspectivă despre sine", explică Alexander Korzer-Robinson.







Guy Laramee – “Ce este real dacă realitatea este creată de noi?”

Guy Laramee este un artist canadian care s-a ocupat în ultimii treizeci de ani de foarte multe modalităţi artistice pentru a-şi exprima creativitatea: scris, scenaristică şi regie de teatru, compoziţie de muzică şi realizare de echipamente muzicale, experimente video, sculptură, pictură. Însă dintre aceste preocupări una se distinge cu succes: sculptura în carte. De altfel, proiectele sale “Biblios” şi “The Great Wall” i-au adus şi renumele. Guy Laramee foloseşte pentru lucrările sale de sculptură în cărţi enciclopedii vechi sau dicţionare de orice tip, de mărime cît mai mare. Ceea ce Guy Laramee vrea să arate prin această modalitate artistică de exprimare este faptul că înţelegerea şi cunoaşterea sînt dobândite prin “eroziune” şi nu neapărat prin acumulare.










În vîrstă de 55 de ani, Guy Laramee a fost lucrător de metal cînd a devenit curios cu privire la modul în care instrumentele pe care le folosea ar afecta paginile unei cărţi. "Lucram pe-atunci într-un magazin unde se prelucra metal. Făceam sculptură din aluminiu şi mi-a venit ideea de a pune o carte în blasterul cu nisip. Şi asta a fost tot. Întreaga mea relaţie de iubire şi ură dar şi cunoştinţele mele academice au fost exprimate în acel moment unic", spune Guy Laramee. Artistul a început să lucreze cu alte cărţi, de multe ori folosind seturi întregi pentru a crea opere mai mari. După ce sculptează peisaje şi structuri în cărţile vechi, Guy Laramee le pictează apoi în culori variate. "Sînt inspirat de dilema existenţială a vieţii. Constiinţă, conştientizare, întrebări de genul “ce este real dacă realitatea este creată de noi?”. Munţii de cunoaştere din cărţi sînt dezafectaţi pentru a reveni la ceea ce sînt ei cu adevărat: munţi. Apoi se erodează un pic mai mult şi devin dealuri. Acestea la rîndul lor se aplatizează şi devin cîmpii, în cazul în care se pare că nu se întîmplă nimic. Eroziunea culturilor şi a culturii ca un întreg este tema care trece prin ultimii mei 25 de ani de practică artistică”, spune artistul. 












Jeff Nishinaka – sculptură 3D în hîrtie albă. Actorul Jackie Chan cel mai avid colecţionar al lucrărilor artistului


Născut în Los Angeles, sculptorul în hîrtie Jeff Nishinaka a cîştigat recunoaşterea internaţională, în ultimii 15 ani, prin formele sale de reprezentare unice de artă 3D. În vîrstă de 30 de ani, Jeff Nishinaka locuieşte în Los Angeles, California, şi a absolvit la colegiul prestigiosului Centrul de Artă şi Design din LA. Acolo a descoperit sculptura din hîrtie. De atunci, Jeff Nishinaka a lucrat cu mari companii ca Sprint, Visa, Matel, Coca Cola, Paramount Pictures, Toyota, American Airlines sau Bloomingdale şi multe altele. "Cartea pentru mine este un lucru viu, care respiră şi are o viaţă proprie. Eu încerc doar să redirecţionez acea energie în ceva care se simte animat şi plin de viaţă", a spus Nishinaka.










Cel mai avid colecţionar al artei sale este celebrul actor Jackie Chan, care deţine cele mai multe lucrări semnate de el. Jeff Nishinaka este deosebit de pasionat de a lucra cu hîrtie albă, cu lumina şi umbra pe care o creează. El realizează sculpturi complicate iar ceea ce pare greu de crezut la ele este faptul că, de fapt, sînt bidimensionale, deşi creează iluzia unui lucru tridimensional. "Cînd am ales hîrtia şi am făcut o sculptură, un peşte din cîte îmi aduc aminte, a fost un moment de genul "ah-ha!". După aceea am dezvoltat repede un al şaptelea simţ pentru a lucra cu hîrtia şi am început să experimentez cu diverse lucrări, cu găsirea unor modalităţi de a modela, îndoi şi rotunji marginile", poveşteşte Jeff Nishinaka despre cum şi-a descoperit această pasiune. 









Cheong-ah Hwang şi basmele sale din hîrtie

O artistă născută în Seoul, Korea, Cheong-ah Hwang, a găsit o modalitate extrem de ingenioasă şi creativă de a-şi ocupa timpul. Casnică şi mamă a doi copii, Cheong-ah Hwang sculptează în hîrtie basme şi poveşti. În prezent trăieşte în Columbus, U.S.A. şi ilustrează cărţi pentru copii. Pe pagina ei de internet artista spune că a început să facă scultură în hîrtie în anul 2000. ”Îmi place tensiunea care se creează între 2D la 3D. Îmi place versatilitatea materialului. Recent, am început să ilustrez basme şi să fac printuri”, spune Cheong-ah Hwang.


















Book by Kaspen

Iată şi cîteva imagini promoţionale pentru Librăria Anagram din Praga, realizate de Kaspen. Nu am reuşit să găsesc pe internet mai multe informaţii despre artistul care a realizat sculpturile, fiind probabil nişte lucrări făcute ca o comandă, de cineva care a încercat să se joace şi nu a dezvoltat mai mult tema. Oricum, sculpturile sînt extraordinare şi încîntătoare.











Niciun comentariu:

A ntonim la a nonim        „A ntonim la a nonim” este un proiect al artistei Carmen Maftei care își propune să releve o altă perspe...