joi, 31 mai 2012

Posterul între colajul manual şi colajul digital

Am primit un comentariu în care mi se sugera să scriu şi despre colajele digitale sau digital art cum au fost încadrate ele. Să vă spun drept, aveam un astfel de gînd 'si urma să adun o serie de colaje digitale într-un articol sau mai multe. Şi asta pentru că, de-a lungul anilor, am selectat foarte multe colaje digitale de pe internet, urmărind şi preocupîndu-mă acest domeniu. Ceva firesc de altfel deoarece, avînd în vedere că atît colajul manual cît şi colajul digital se încadrează, după părerea mea, în acelaşi gen de artă. Aşadar, am colecţionat colaje digitale (digital collage, photo manipulation), care mie mi s-au părut extraordinar de bine făcute şi, în primul rînd, cu multă imaginaţie şi impact vizual. Pe cei care fac colaje digitale eu îi admir foarte mult. Pe lîngă dexteritatea manipulării calculatorului şi a programelor specializate, aceşti creatori (artişti şi ei deşi mulţi nu sînt şcoliţi prin şcoli de artă) dau dovadă de o creativitate uimitoare, de cele mai multe ori ieşită din comun. Pentru astăzi îmi propusesem să fac un material dedicat afişelor colaj, poster collage. Aşa că, la sugestia lui Adrian (mulţumesc pentru ea! :) voi începe să o pun acum în practică. Am căutat pe internet diferite afişe care fac reclamă la ceva şi cele multe dintre ele sînt colaje digitale. Aşa că, nu puteam să le trec cu vederea. Bineînţeles, voi prezenta şi eu 3 dintre colajele mele care au devenit afişe în urmă cu mai bine de 10 ani, precum şi cîteva postere manuale găsite pe internet, care să vă facă o idee despre diferenţa dintre cele două categorii. Iar despre colajul digital voi reveni cu materiale mai multe în care voi prezenta artişti cu lucrări deosebite deoarece domeniul este uriaş şi cu foarte multe lucrări extraordinare. Dar ceea ce voi prezenta aici pe blog însă va depinde, hai să zicem, de gusturile mele în materie. Sper să placă şi la alţii. Oricum, sînt deschisă la orice sugestii. 




Colajul manual în domeniul posterelor tine mai mult de sectorul proiectelor vizuale. Are o arie mai restrînsă, însă impactul poate fi la fel de puternic ca şi în cazul colajului digital. Impresionarea privitorului survine atît din ideea proiectului, cît şi de la ingeniozitate cu care creatorul este nevoit, cu mijloace manuale, să-şi pună în practică creaţia. 








În ciuda faptului că par să promovez doar colajul manual, ei bine nu este chiar aşa. Acest blog este dedicat artei colajului, iar colajele digitate se încadrează perfect şi ele în acestă formă de artă. Colajul este colaj, fie digital, fie manual. Este tot o manipulare de imagini sau alte materiale. În termeni IT, materialele care la un colaj manual sînt hîrtie, ţesături, lemn etc., la colajul digital se pot numi texturi si imagini. Adrian spunea în comentariul său că mulţi blamează colajul digital. Eu nu o fac si consider că e placut să fii deschis la creativitate. Iar cei care fac colaj digital au ridicat această formă de artă la un alt nivel. Un nivel în pas cu tehnologia de astăzi. Şi nu văd nimic de blamat în acest lucru. Mai ales că în ambele modalităţi de a face colaj există creativitate. Consider că în colajul digital există o libertate de exprimare mult mai mare şi impactul vizual este uriaş tocmai datorită sursei uriaşe de materiale de care dispune creatorul: imaginile de pe internet. Apoi, nu se poate contesta faptul că creaţiile acestor artişti în colaj digital au o circulaţie foarte mare avînd în vedere că spaţiul lor expoziţional este tot internetul. În acest fel, aceşti creatori oferă arta lor la milioane şi milioane de oameni. Iar acest lucru mi se pare extraordinar.














Da, este adevărat, colajul digital este privit si folosit mai mult in domeniul comercial. Avînd în vedere că este făcut pe calculator, ceea ce ar fi expus în mediul real ar fi doar un print. Un print care se poate multiplica în orice număr. Şi poate de aceea ar părea că îi scade valoarea. Mai mult, tocmai pentru că este realizat într-un mediu virtual face ca aceste colaje digitale să capete valoare mare atunci cînd este folosit în promovarea unor produse, proiecte sau idei. Iar în ceea ce priveşte promovarea, colajul digital este la putere. Şi asta pentru că dispune de acurateţe, claritate, impact vizual puternic, perenitate în multiplicare cu aceeaşi calitate, etc. Pentru ca un colaj manual să fie folosit în mai multe exemplare este necesară scanarea sau fotografierea lui. Deci o muncă în plus şi nu întotdeauna cu o calitate de excepţie. Lucru pe care colajul digital îl are ca atu. Domeniul comercial a ştiut astfel să folosească colajul digital şi să-i dea valoarea pe care o merită.













Dintre colajele digitale de pe internet mi-au plăcut foarte mult cele realizate pentru campaniile de protejare a pădurilor, a apelor, a animalelor, a naturii în general sau de atragere a atenţiei asupra dezastrelor provocate de poluarea umană. Creaţiile acestea dau dovadă de multă ingeniozitate şi....unele au şi mult umor, dar un umor trist. O doză de şoc vizual, dar cît să nu creeze ceva respingător, ci mai mult să accentueze mesajul. 



















http://graphicdesignjunction.com/2010/07/40-most-creative-wwf-global-climate-change-ads/

Voi reveni cu astfel de articole pentru că domeniul digital art este vast pe internet şi cea ce voi prezenta aici, pe blog, va fi poate doar o mica particica, doar cea care mi se pare mie deosebită.

Niciun comentariu:

A ntonim la a nonim        „A ntonim la a nonim” este un proiect al artistei Carmen Maftei care își propune să releve o altă perspe...