Spencer Tunick (născut pe 1 ianuarie 1967) este unul dintre
cei mai cunoscuţi fotografi americani pentru organizarea, la scară largă, a
şedinţelor foto cu mii de persoane nud. Din 1994 el are la activ peste 75 de astfel
de şedinţe în întreaga lume. Spencer Tunick s-a născut în Middletown,
Orange County, New York, într-o familie de evrei. Tatăl său,
Earl Tunick, avea şi el o mică afacere
cu fotografii, de aici pasiunea artistului pentru fotografie. În 1986, Spencer el a vizitat Londra, unde a făcut fotografii cu
un model nud într-o staţie de autobuz, apoi zeci de nuduri în Hall School Alleyn
al şcolii de Jos din Dulwich, Southwark. El a cîştigat cu aceste proiecte premiul “Bachelor of
Arts” de la Emerson College, în 1988.
În 1992, Spencer Tunick a început documentarea pentru
şedinţe foto cu nuduri vii în locuri publice din New York. Lucrările sale timpurii din
această perioadă se concentrează mai mult pe un singur individ nud sau grupuri mici
de nuduri. În 1994, însă, a fotografiat 28 de persoane nud în faţa clădirii Naţiunilor
Unite din Midtown Manhattan, acest moment fiind un punct de cotitură în cariera. “Totul a început acolo, în mişcare", spunea artistul.
Filozofia Spencer Tunick este că "persoanele în masă, fără haine, grupate împreună,
pot fi metamorfozate într-o formă nouă. Corpurile nude în peisaj sînt ca o substanţă. Aceste
mase grupate, care nu exprimă sexualitatea, devin astfel abstracţiuni, rupte de
intimitatea vieţii private", spune artistul american. El îşi propune să
creeze o arhitectură de carne, în cazul în care masele de corpuri umane se îmbină
cu natura sau se juxtapun cu arhitectura. În pregătirea fotografiilor sale
grandioase cu nuduri, Spencer Tunick îşi alege atent modelele în funcţie de gen,
păr lung sau scurt, culoarea pielii, de vîrstă sau de alte caracteristici. Astfel ca el să
se poată joaca cu tonuri diferite de carne sau cu grupuri de oameni de aceeaşi
culoare. Trebuie menţionat că toate modele sale, bărbaţi sau femei, sînt
voluntari. Tunick este, de asemenea, interesat în juxtapunerea dintre organic
şi mecanic şi alege de multe ori clădiri celebre sau structuri neobişnuite ca
fundal pentru fotografiile sale.
În 2003, Spencer Tunick a fotografiat 500 de voluntari într-o
şedinţă foto nud în magazinul Selfridges din Londra, în aprilie 7000 în Barcelona,
iar în iunie cîteva sute de femei în Grand Central din New York.
|
Barcelona |
|
magazinul Selfridges din Londra |
|
New York's Grand Central Terminal |
La 26 iunie 2004, în Cleveland,
Ohio, el a organizat cea mai mare
şedinţă foto cu nuduri din Statele Unite ale Americii, 2.754 de voluntari
răspunzînd chemării lui. În august 2004, o altă şedinţă foto a fost finalizată în
Buffalo, cu aproximativ 1800 nuduri din Buffalo, în staţia centrală cu trenuri vechi
|
Cleveland,
Ohio |
|
Buffalo |
Pe 17 iulie, 2005 a fotografiat aproape 1.700 nuduri pe cheurile Newcastle upon Tyne şi Gateshead,
inclusiv pe podul Gateshead Millennium. La 11 septembrie 2005, el a fotografiat 1493 nuduri în Lyon pe cheurile Rhône şi
respectiv pe podeţ, între containere, iar pe 19 martie 2006, a încheiat cu
succes o şedinţă foto cu 1.500 de nuduri în Caracas,Venezuela, lîngă statuia lui Bolívar Simón.
|
Lyon pe cheurile Rhône |
|
Caracas,Venezuela, lîngă statuia lui Bolívar Simón |
|
Caracas,Venezuela, lîngă statuia lui Bolívar Simón |
Pe 6 august 2006, el a fotografiat aproximativ 500 de nuduri
în curtea Muzeului Kunstpalast în Düsseldorf.
|
Muzeul Kunstpalast în Düsseldorf |
|
Muzeul Kunstpalast în Düsseldorf |
|
Muzeul Kunstpalast în Düsseldorf |
În 2007, Spencer Tunick a primit o comandă de la Amsterdam
Dream Foundation pentru a realiza proiecte de artă în cadrul unui eveniment artistic
din capitala Olandei. Astfel, la 15 aprilie 2007, Tunick a organizat o şedinţă într-un
cîmp de lalele, în Schermerhorn, iar pe 3 iunie 2007, el a fotografiat 2000 de
participanţi într-o parcare din Amsterdam. În cadrul proiectului, un grup mic
de participanţi a fost fotografiat pe un canal, Leliegracht, care a necesitat construcţia
unui pod special pentru a crea iluzia că oamenii pluteau deasupra apei.
|
Amsterdam |
|
Europarking building in Amsterdam |
|
Amsterdam |
|
Amsterdam |
La 6 mai 2007, aproximativ 18.000 de oameni care pozau pentru Tunick, în Piaţa
principală din Mexico City, Zócalo, au stabilit un nou record, cu cei mai mulţi
participanţi la un astfel de eveniment. Voluntari de sex masculin şi de sex
feminin de vîrste diferite, au stat în picioare şi au salutat, s-au culcat pe
pămînt, ghemuit, în poziţie fetală, în Plaza de la Constitución, din oraşul Central Plaza. Aici a fost făcut şi un documentar
filmat "Naked în Mexic: Spencer Tunick".
|
Piaţa
principală din Mexico City, Zócalo |
|
Piaţa
principală din Mexico City, Zócalo |
|
Piaţa
principală din Mexico City, Zócalo |
|
Piaţa
principală din Mexico City, Zócalo |
|
Piaţa
principală din Mexico City, Zócalo |
|
Piaţa
principală din Mexico City, Zócalo |
La 18 august 2007, fotografiile lui Spencer Tunick încep să susţină şi mesaje
de atenţionare asupra resurselor planetei, organizînd proiecte în colaborare cu
Greenpeace. El a folosit 600 de persoane nud într-o "sculptură vie",
pe gheţarul Aletsch, din Elveţia, cu scopul de a atrage atenţia asupra
încălzirii globale şi restrîngerea gheţarilor lumii. În momentul fotografierii temperatura
a fost de aproximativ 10° C, iar gheţarul Aletsch era retras cu 100 de metri
într-un singur an, între 2005 şi 2006. Problemele de mediu prezentate în acest
mod a avut succes în întreaga lume, politicienii elveţieni fiind astfel încurajaţi
să-şi arate inclinaţia lor spre “verde” prin participarea la şedinţele foto ale
lui Tunick. De altfel, Elveţia a primit Marele Trofeu pentru serviciul public pentru
campania lui
pentru Tunick, "Mărturia Goală la încălzirea globală" .
Din 1992, Tunick a fost arestat de cinci ori în timp ce
încerca să lucreze în aer liber, în New
York City. La scurt timp după a cincea arestare, în Times Square în 1999, artistul a depus o petiţie susţinută
de drepturile civile stipulate de lege pentru a se proteja pe sine şi
participanţii săi de arestări viitoare. În mai 2000, US District Court a fost de
partea lui Tunick, recunoscînd că munca lui este protejată de Primul Amendament
al Constituţiei Statelor Unite, iar pe 3
iunie a aceluiaşi an, Curtea Supremă a SUA a decis, de asemenea, în favoarea a Tunick permiţind astfel artistului
de a-şi desfăşura munca pe străzile New York. Patru luni mai târziu, Tunick a
solicitat prima sa autorizaţie de la Primăria New York.
Cele mai notabile lucrari ale lui
Spencer Tunick au fost comandate de către Art Basel, Elveţia (1999), Cultura
Institut, Barcelona (2003), XXV Bienala de Sao Paulo, Brazilia (2002), Galeria
Saatchi & Saatchi (2003), Cleveland MOCA (2004), Viena Kunsthalle (2008), etc.
|
Vienna's Ernst-Happel stadium |
|
Bourgogne (Burgundy) vineyard near Macon, France |
|
Salford, Peel Park, Anglia |
|
Salford, Peel Park, Anglia |
|
Stadschouwburg theatre in Belgium |
|
Stadschouwburg theatre in Belgium |
|
Stadschouwburg theatre in Belgium |
|
Sydney Opera House |
|
Sydney Opera House |
|
Sydney Opera House |
|
Sydney Opera House |
|
Sydney Opera House |
|
Sydney Opera House |
|
"Biennale de Lyon" modern art event |
|
Marea Moarta, Israel |
|
Baltic Centre, Gateshead, England |
|
Germania |
|
Germania |
|
Melborne |
|
Munich,Germania |
|
Cork, Irlanda |
|
Cork, Irlanda |
|
Dublin, Irlanda |
|
Pisa, Italia |
|
Marea Moarta, Israel |
|
Platz in Munich, Germania |
|
Platz in Munich, Germania |
|
Opera de Stat din Bavaria, Germania |
|
Opera de Stat din Bavaria, Germania |
|
Opera de Stat din Bavaria, Germania |
|
Austria (The Ernst Happel Stadium, Kunsthalle Wien)
The Ernst Happel Stadium, Austria |
|
Aurillac, France |
|
Gaasbeek Castle, Belgium |
http://www.spencertunick.com/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu