Pictate de mînă,
realizate cu dagherotipul şi cu efecte extraordinare pentru mijloacele acelor
ani, fotografiile reuşesc şi astăzi să uimească şi să încînte. Aşadar, expunerea multiplă, perspectiva
forţată, asocierea la imprimare, supravopsirea, retuşarea sau imprimarea negativelor au constituit
primele tehnici de manipulare în fotografie de pe la 1900. Practic, fotografii
făceau adevărate colaje pe negative, cu instrumente limitate dar cu multă creativitate.
Operele lor încă impresionează şi astăzi rezistînd timpului pe cărţi poştale.
La
fel cum cei din mass-media de astăzi folosesc Photoshop pentru a propulsa mituri culturale, cum
ar fi, de exemplu, aceea a unui corp
ideal în fitness sau în modă, la
fel şi realizatorii cărţilor poştale de
la începutul anilor 1900 au folosit manipularea
fizică pentru a crea impresia unei abundenţe (vezi cărţile poştale de mai sus).
Şi aceasta în timp ce pe terenurile agicole de atunci, culturile erau mici sau
deloc.
Imagini
preluate de pe:
Dar cum vedeau oamenii anului 1900 lumea secolului XXI
În anul 1900, oamenii trăiau cu gîndul la
un viitor măreţ. Ajunşi la cumpăna a două secole, săreau cu imaginaţia peste
încă un veac, încercînd să-şi închipuie cum va fi lumea în anul 2000. În
imaginaţia lor, acea lume a viitorului era populată cu tot soiul de minuni
tehnologice - un fel de reprezentări hiperbolizate a ceea ce cunoşteau deja,
progresul tehnologic din vremea lor îndreptăţindu-i să spere că, în anul 2000,
zborul va fi la îndemîna oricui, că maşinării automatizate vor face multe
dintre muncile grele ale omului, că vom călători pe sub ocean la fel de simplu
cum mergeau ei pe şosele şi că o casă cu motor şi roţi, pe care s-o poţi muta
de colo-colo, aşezînd-o unde ţi-o plăcea mai mult, va fi ceva ce-ar putea avea
oricine. Ce s-a ales din aceste vise? Care dintre ele s-au îndeplinit,
şi cum?
Citeşte
mai mult pe:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu