Colajul manual în domeniul posterelor tine mai mult de sectorul proiectelor vizuale. Are o arie mai restrînsă, însă impactul poate fi la fel de puternic ca şi în cazul colajului digital. Impresionarea privitorului survine atît din ideea proiectului, cît şi de la ingeniozitate cu care creatorul este nevoit, cu mijloace manuale, să-şi pună în practică creaţia.
În ciuda faptului
că par să promovez doar colajul manual, ei bine nu este chiar aşa. Acest blog
este dedicat artei colajului, iar colajele digitate se încadrează perfect şi
ele în acestă formă de artă. Colajul este colaj, fie digital, fie manual. Este
tot o manipulare de imagini sau alte materiale. În termeni IT, materialele care
la un colaj manual sînt hîrtie, ţesături, lemn etc., la colajul digital se pot
numi texturi si imagini. Adrian spunea în
comentariul său că mulţi blamează colajul digital. Eu nu o fac si consider că e placut să fii deschis la creativitate. Iar cei care fac
colaj digital au ridicat această formă de artă la un alt nivel. Un nivel în pas
cu tehnologia de astăzi. Şi nu văd nimic de blamat în acest lucru. Mai ales că în
ambele modalităţi de a face colaj există creativitate. Consider că în colajul digital există
o libertate de exprimare mult mai mare şi impactul vizual este uriaş tocmai
datorită sursei uriaşe de materiale de care dispune creatorul: imaginile de pe internet. Apoi, nu se poate contesta faptul că creaţiile
acestor artişti în colaj digital au o circulaţie foarte mare avînd în vedere că
spaţiul lor expoziţional este tot internetul. În acest fel, aceşti creatori oferă
arta lor la milioane şi milioane de oameni. Iar acest lucru mi se pare
extraordinar.
Da, este adevărat, colajul digital este privit si folosit mai mult in domeniul comercial. Avînd în vedere că este făcut pe calculator, ceea ce ar fi expus în mediul real ar fi doar un print. Un print care se poate multiplica în orice număr. Şi poate de aceea ar părea că îi scade valoarea. Mai mult, tocmai pentru că este realizat într-un mediu virtual face ca aceste colaje digitale să capete valoare mare atunci cînd este folosit în promovarea unor produse, proiecte sau idei. Iar în ceea ce priveşte promovarea, colajul digital este la putere. Şi asta pentru că dispune de acurateţe, claritate, impact vizual puternic, perenitate în multiplicare cu aceeaşi calitate, etc. Pentru ca un colaj manual să fie folosit în mai multe exemplare este necesară scanarea sau fotografierea lui. Deci o muncă în plus şi nu întotdeauna cu o calitate de excepţie. Lucru pe care colajul digital îl are ca atu. Domeniul comercial a ştiut astfel să folosească colajul digital şi să-i dea valoarea pe care o merită.
Dintre colajele
digitale de pe internet mi-au plăcut foarte mult cele realizate
pentru campaniile de protejare a pădurilor, a apelor, a animalelor, a naturii în
general sau de atragere a atenţiei asupra dezastrelor provocate de poluarea umană. Creaţiile acestea dau dovadă de multă ingeniozitate şi....unele au şi mult umor, dar un umor trist. O doză de şoc vizual, dar cît să nu creeze ceva respingător, ci mai mult
să accentueze mesajul.
http://graphicdesignjunction.com/2010/07/40-most-creative-wwf-global-climate-change-ads/
Voi reveni cu astfel de articole pentru că domeniul digital art este vast pe internet şi cea ce voi prezenta aici, pe blog, va fi poate doar o mica particica, doar cea care mi se pare mie deosebită.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu