Hannah Hoch
(1889-1978) este, probabil, cel mai important artist german al modernismului
clasic, a cărui activitate în ultimii ani, a găsit, de asemenea, aprecierea
internaţională. O monografie recentă despre viata si opera lui Hoch lansată pe
piaţa germană prezintă aproximativ 160 de lucrări din toate perioadele de lucru
şi diversitatea extraordinară a artistului creator. Incepînd cu montaje de
fotografii din perioada Dada se trece la lucrările Pop Art şi adezivele
inspirate din anii 1960 combinate într-un colaj, ca o expresie autentică de
o atenţie specială Hoch. Lucrări cheie sînt operele sale pitoreşti din anii de
după perioada Dada, precum şi colajele în forme jucăuşe, experimente şi exemple
de abstractizare lirică, din perioada postbelică. Această biografie foarte
bogat ilustrată se deschide cu fotografii personale, extrase din corespondenţa
şi notele personale ale lui Hannah Hoch, de fapt o privire în viaţa intimă a
unui artist.
Dintre toţi practicanţii de fotomontaj, Hannah
Hoch are una dintre cele mai inovatoare tehnici, în mod constant şi inteligent. Cu toate
acestea, în ciuda carierei
sale prodigioasă, care a durat peste o jumătate de secol, Hoch a fost clasificată
doar ca un simplu dadaist minor, o moştenire nefericită
din perioada sa timpurie cu grupul de über-macho
dadaist din Berlin. Hannah Hoch a fost una dintre figurile
de frunte în mişcarea Dada la Berlin, care a
examinat critic conflictele
sociale în tanara Republica de la
Weimar în perioada de după
Primul Război Mondial. Dadaiştii, care
au promovat tehnica colajului prin care artiştii taie imagini
existente, precum şi reproduceri de ziare tipărite, numai
pentru a le recombina şi reasambla. Această tehnică a colajului a fost deosebit de potrivita pentru mişcarea artistilor
tineri deoarece a permis acestora să disece -
literalmente - şi
sa dezvăluie starea de lucruri negativă în cadrul societăţii.
Viaţa şi perioada
dadaistă
Hannah Hoch sa nascut în Gotha,
Germania. Între anii 1912-1914 a studiat la
Colegiul de Arte si Meserii din
Berlin, sub îndrumarea
lui Harold Bergen. A ales să studieze designul
şi artele grafice, mai degrabă decât de arte plastice. În 1914, la
începutul primului război mondial,
Hannah Hoch pleaca de la şcoală pentru a
lucra in rindurile voluntarilor de la Crucea Roşie.
În 1915 sa întors la colaegiu şi intra apoi la sectia de grafica a Institutului Naţional
de Arte şi Meserii. De asemenea,
în 1915, se împriteneşte cu
influentul Raoul Hausmann,
un membru al mişcării
Dada la Berlin. Implicarea
lui Hannah Hoch în mişcarea dadaistă din Berlin a început serios
în 1919. După şcoală,
ea a lucrat in departamentul de obiecte de artizanat pentru Ullstein Verlag [Press
Ullstein], proiectare tipare de îmbrăcăminte şi de broderie pentru Die
Dame [Lady] şi Die Praktische Berlinerin
[ghid practic pentru femei].Influenţa acestei activităţi timpurii şi de formare poate
fi văzut în lucrările
ei mai târziu care fac referiri la modele de rochie
şi textile. Între
anii 1926 şi 1929 a trăit şi a
lucrat în Ţările de Jos. Hannah Hoch
a avut mulţi prieteni influenţi de-a
lungul anilor, printre care se numără
Kurt Schwitters şi
Piet Mondrian. Hausmann,
împreună cu Hoch, a fost unul dintre primii pionieri ai formei de arta care avea
să fie cunoscut sub numele de fotomontaj.
Ipocrizia
Dada în colaj
În timp ce dadaiştii au fost reticenţi să includă în mod clar o femeie în rândurile lor, Hans Richter a descris contribuţia lui Hannah Hoch la mişcarea Dada ca "sandwich-uri, bere şi cafea”. Artista a fost femeie singuratică printre grupul dadaiştilor din Berlin, deşi Sophie Tauber, Beatrice Lemn şi baroneasa Altele von Freytag-Loringhoven au fost, de asemenea, membre ale acestuia. (dacă este trecut cu vederea), cifrele Dada. Hannah Hoch relatează ipocrizia grupului Dada din Berlin şi societatea germană în ansamblu, în fotomontaj ei, Da-Dandy.
În lucrarea "Jurnaliştii", datând din 1925, Hoch a
folosit tehnica dadaista de fotomontaj. Colajul surprinde şase bărbaţi, pe un fundal de diferite culori, compuşi
din elemente diverse.
Bărbaţii sînt asamblaţi
din diferite părţi: capul nu se potriveşte
firesc pe corp deoarece sînt prea mari. Feţele sînt,
de asemenea, înstrăinate - în diferite grade. Nasurile
sînt nefiresc de mari, la fel şi
urechile, permiţînd asociaţii de multiple. Nasul nerealist de mare,
de exemplu, ar
putea fi o referire la capacitatea
jurnaliştilor de a urmări doar elementele senzaţionale
de ştiri şi a le distorsiona.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hannah_H%C3%B6ch
http://homepage.ntlworld.com/davepalmer/cutandpaste/hoch.html
Un comentariu:
Apreciez articolul, insa ar trebui sa editati si sa scrieti ca a fost cea mai importanta artista si ca monografia prezenta diversitatea extraordinara a artistei creatoare. Hannah Hoch a fost o femeie.
Trimiteți un comentariu