Perspectiva hiperbolică Wenner
Kurt Wenner şi capacitatea sa de a transforma pictorii Renaşterii
în 3D l-au transformat într-unul dintre cei mai cunoscuţi artişti ai artei
de stradă, fiind de neegalat. Kurt şi-a propus să "reinventeze clasicismul pentru
o nouă eră" şi a adus talentul său în stradă după ce a inventat o geometrie picturală care
corectează distorsiunile specifice cauzate de vizualizare realizînd picturile
sale la un unghi oblic.
Kurt Wenner a urmat la Rhode Island, SUA, School of Design şi
Centrul de Artă al Colegiului de Design din acelaşi oraş. A
lucrat pentru NASA ca ilustrator
al spaţiului ştiinţific, iar în 1982 Kurt Wenner pleacă în
Italia urmîndu-şi pasiunea pentru arta clasică renascentistă. “Interesul
meu pentru Renaştere a început din
simpla dorinţă de a desena bine.
Am fost impresionat de diferenţa mare între
modul în care studenţi şi profesori au învăţat
despre artă în secolul 20 şi modul în care s-au petrecut lucrurile acum 500 de ani în urmă. Mi se părea că artiştii din trecut au abilităţi cu mult peste cele de astăzi. Am fost
curios să aflu mai multe despre această discrepanţă şi m-am dus la Roma cu scopul de a învăţa să stăpînesc desenul şi
pictura în "limba"
pictorilor clasici. În acest timp m-am izolat de arta secolului 20 pentru a explora conceptele şi idealurile
practicate în secolele anterioare.
Pentru mine a devenit ca un fel de misiune acest lucru, să redescopăr tradiţiile clasice, să le învăţ şi să le comunic apoi publicului
contemporan”, povesteşteşte Kurt Wenner despre începuturile carierei sale în arta pavajelor de
stradă în tehnica “trompe l'oeil”.
La
Roma, în Italia, Kurt Wenner a
studiat operele marilor maestri
şi a fost atras în mod constant
de sculptura clasică. Desenele pe care le-a făcut l-au adus în contact cu
forma din arta figurativă
şi i-a oferit cunoştinţele necesare pentru un stil neoclasic.
Pentru a-şi putea finanţa studiile
şi călătoriile sale, Kurt
Wenner a început să creeze
picturi cu creta pe
străzile Romei. În 1984, Wenner inventat o formă de artă care a ajuns să fie cunoscută sub numele de
anamorfic sau 3D trotuar
art. Kurt Wenner
a învăţat însă că anamorphismul provine din arta renaşterii, tehnica
fiind utilizată în cultura europeană pentru a oferi iluzia
de „creştere” a arhitecturii, cum sînt frescele
de tavan. Inspirat de această utilizare a perspectivei, Wenner a inventat o nouă geometrie pentru a
crea compozitii care par să
crească de la pămînt sau care
intră în pămînt.
Geometria Wenner corectează
distorsiunile specifice cauzate de vizualizarea imaginilor sale de mari
dimensiuni, la un unghi oblic.
Acest tip de geometrie
a ajuns să fie cunoscut sub numele de „perspectiva
hiperbolică Wenner”. În acest fel
a atras ateţia mass-media şi a obţinut contracte de de publicitate. A cîştigat numeroase medalii
de aur la competiţiile europene
şi fost recunoscut oficial drept Maestru în această nouă formă de artă. În 1985 devine personaj principal al unui documentar realizat de National
Geographic, „Capodopere de Documentare în Cretă”.
Cunoştinţele
sale în arta Renaşterii au făcut ca Kurt Wenner să înfiinţeze în SUA o fundaţie care a dezvoltat tehnica artei sale şi a
creat numeroase cursuri şi ateliere de
lucru pe tot
teritoriul SUA. În 10 ani Kurt Wenner a reuşit să
înveţe despre arta sa şi arta Renaşterii sute de mii de studenţi şi a primit, în urma
eforturilor sale, decoraţia “Kennedy Center”, în semn de recunoaştere a contribuţiei
sale la educaţia artistică a tinerilor americani.
În plus, el a devenit lector la numeroase evenimente corporative, seminarii
şi ateliere de lucru pentru diferite organizaţii
şi corporaţii, de la Galeria Naţională Americană de Artă
şi Smithsonian Institution, la Disney Studios,
Warner Bros Studios,
Toyota şi General
Motors.
"Picasso al pavajelor" - Julian Beever
Julian Beever este un artist care desenează şi el cu creta pe trotuar
şi a cărui activitate a apărut peste tot în Europa. Cu pricepere şi umor, el se
joacă cu iluziile într-o varietate de moduri. În mod evident, operele sale de
artă au în primul rînd scopul de a distra şi uimi
mulţimile care se adună în jurul lor.
Primele desene pe trotuar ale lui Julian Beever au înfăţişat portrete ale unor oameni foarte cunoscuţi care au atras imediat atenţia trecătorilor. Apoi şi-a dezvoltat stilul său 3D sau "anamorfic" desenînd la început din curiozitate şi dragoste pentru protejarea mediului. A devenint foarte cunoascut abia la începutul anului 2000. "Mi-am început cariera de artist de trotuar cînd am fost pe o stradă pietonală, la Bruxelles, unde edilii au eliminat o grădină veche şi au pavat tot locul. Acest lucru a lăsat un dreptunghi neobisnuit de dale de pavaj, care mi-a dat ideea de a-l converti într-un bazin de înot, chiar în mijlocul străzii. Am încercat mai multe variante, cu oameni care să se încadrezeşi ei în peisaj şi curînd am realizat că, dacă aş putea face lucrurile să pară că merg firesc în acel pavaj, aş putea face la fel de bine ca oamenii să stea afară din bazin", spune Julian Beever.
Unii l-au numit "Picasso al pavajelor", dar el spune că, deşi acest lucru este măgulitor, opera sa are puţine în comun cu maestrul spaniol, cu excepţia, probabil, a faptului că Picasso a fost interesat de tridimensionalitate doar în perioada sa cubistă. În prezent, Julian Beever are numeroase cereri de afaceri de la diferite corporaţii şi a lucrat în 28 de ţări diferite. El încă îşi găseşte timp pentru a face desene pentru propria satisfacţie şi pentru bucuria trecătorilor. Fiecare desen al său trebuie să fi văzut dintr-un anumit punct deoarece, dacă privitorul se mută, iluzia dispare şi desenul devine o distorsiune de nerecunoscut.
"Maestru madonnari"
Edgar Mueller este şi el un celebru pictor de stradă, cel mai
bine cunoscut pentru pictura “River street”. Realizată pe aproape 1000 de metri pătraţi, această pictură murală surprinde într-un mod cu totul neobişnuit.
Edgar Müller sa născut în Mülheim, Germania, la 10 iulie1968 şi a crescut în oraşul rural din Straelen pe marginea de vest a Germaniei. Fascinaţia lui pentru pictură a început în copilărie, cînd picta scene rurale din Straelen. În timpul liceului a descoperit pictura de stradă cînd a mers în oraşul vecin Geldern unde se desfăşura un concurs internaţional. Inspirat de lucrările de artă pe care care le-a văzut, Edgar Müller a decis şi el să intre în competiţie. Avea 16 ani. Abia la 19 ani reuşeşte să cîştige acest concurs internaţional, cu o copie a celebrului "Isus la Emaus" de Caravaggio. În anii care au urmat, el a participat la multe alte competiţii internaţionale, iar din 1998 Edgar Müller primeşte titlul de "maestru madonnari" (pictor maestru de stradă), titlul primit doar de puţini artişti din întreaga lume, fiind acordat la cel mai mare festival de pictură stradală, Festivalul Grazie, care are loc în micul orăşel de pelerini Grazie din Italia. De altfel, şi primii doi artişti de stradă prezentaţi mai sus deţin acest titlu
În jurul vîrstei
de 25 de ani, Edgar Mueller a decis să se dedice complet picturii de stradă. El a
călătorit peste tot în Europa şi, pe unde s-a oprit, a creat ateliere de lucru în şcoli şi a fost
co-organizator şi membru al Comitetului pentru diferite festivaluri de pictură
de stradă. Edgar Müller a înfiinţat primul (şi pînă în prezent numai),
Consiliul de Internet pentru pictori de stradă din Germania - un forum conceput
pentru a promova solidaritatea între Germania şi pictorii internaţionali de
stradă. Edgar Müller a deschis şi un studio în stradă. El prezintă oamenilor
marile opere ale vechilor maeştri sau desene de copii perfecte la picioarele
observatorilor. De fiecare dată cînd creează, Müller invită publicul să împărtăşească fascinaţia lui pentru
arta vechilor maeştri, ajutîndu-l să obţină o înţelegere în profunzime a
operelor acestora. Edgar Müller este de fapt un autodidact, mereu în căutarea
de noi forme prin care să se exprime. Inspirat de iluzia picturi
tridimensionale (în special de lucrările de Kurt Wenner şi Julian Beever), îşi
desfăşoară în prezent această nouă formă de artă pentru a-şi crea propriul
stil. Edgar Mueller foloseste un limbaj grafic mai simplu pentru arta sa, pictînd pe zone mari ale vieţii publice
urbane, dîndu-le un aspect nou şi fiind o provocare pentru
percepţiile trecătorilor.
Mai multe informaţii şi picturi puteţi viziona pe: http://www.metanamorph.com/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu